Øremærket barsel til den ikkefødende forælder bliver brandet helt forkert. Man forestiller sig jo nemt i matriarkatets enevælde en masse søvnløse pyjamasklædte mænd patruljere med barnevogne, sort kaffe på styret og et gult identifikationsskilt i det ene øre med et påtrykt nummer som svin. Nej, barsel er et privilegium og en omsorgsgerning for barnet, faderen og moderen. Barsel skal deles mere ligeligt, fordi det er fedt at være på barsel.
Under de tre barsler, jeg har været på, har jeg lært mine børn godt at kende. Jeg lærte at læse deres behov og forstå den noget specielle kommunikationsform med al dens pludren og skrig. Jeg lærte, at jeg selv er modstandsdygtig over for stress, og det styrkede mig. Jeg fik læst en masse bøger, selv den hylende morsomme mursten ’Don Quijote’, der i mange år har kigget på mig i bogreolen. Jeg lærte at tjekke lidt ud fra mit vidensjob, og at alle de mails, jeg troede, jeg skulle besvare med det samme, godt kan vente, og måske endda ikke alle var så vigtige, som jeg troede.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.