Jeg kender Søren Pape som et varmt og gemytligt menneske med masser af både gode intentioner og empati, selv om vi ikke altid er enige om politikken. Derfor blev jeg godt og grundigt forundret over hans beskrivelse af unge mennesker med ondt i psyken, som han præsenterede på de konservatives landsråd i weekenden. Her sagde Pape blandt andet, at de unge burde »starte med at gå hjem og tale med mor. Og med far. For de har også prøvet at få deres hjerte knust i det store frikvarter«.
Jeg kender Søren godt, så jeg ved, det ikke har været hans intention. Men i citatet forsimpler han groft den knugende angst, eller den afgrundsdybe modløshed, som børn, unge og deres forældre oplever, når livet rammer med depression, selvskade, angst og psykiske lidelser. SF’s politiske sejr med gratis psykologhjælp til unge er et forsøg på at hjælpe de familier.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.