I sommer skrev jeg en Kronik om religionsøkonomi, som er et forskningsfelt, der anvender økonomisk metode for at undersøge, hvad religion betyder for samfundsøkonomien. Metoden er ofte empirisk, hvilket – sammen med overskriften på Kroniken, ’Religion er det rene gift for innovationen’ – vakte vrede hos professor i religionsvidenskab Anders Klostergaard Petersen. I sin kritik anerkender Petersen, at overskrift nok ikke var mit ansvar, men et journalistisk trick. Det er korrekt.
Alligevel kalder Petersen det frapperende selvmodsigende, at jeg kan nævne cisterciensermunkene i en Kronik under denne overskrift. Cisterciensermunkene var netop kendt for at være innovative, hvilket også understøttes af forskning af undertegnede. Det er selvsagt ikke studiet af munkene, der har inspireret til titlen, men i stedet forskning af forskere ved Princeton Universitet, som viser, at samfund, der er mere religiøse, også er mindre innovative.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.