Debatindlæg afCaroline Øst

Studerende (MSc in Global Health)

Vores forbrugsmønstre er absurde. Følg en fløjlsjakkes rejse hen over kontinenterne.

Studerende (MSc in Global Health): Vi skal stoppe vores overforbrug og vores hvide frelserkompleks

Lyt til artiklen

I Danmark indleverer vi ca. 36.000 tons tekstiler til genbrug om året. 36.000 tons! Af disse bliver 10.000 solgt eller givet videre, og resten sender vi udlands. I flere afrikanske lande er de imidlertid ved at drukne i vores donationer, som underminerer deres egen tøjproduktion og skaber et enormt tøjaffaldsproblem. Dette er et direkte resultat af vores kollektive overforbrug og white saviour complex.

I 2018 blev jeg konfronteret med absurditeten i disse forbrugsmønstre. Jeg slentrede rundt i den bagende hede på et Røde Kors-marked i Kenya, hvor jeg mellem tonsvis af tøjbunker, der repræsenterede Vestens mode op gennem 80’erne frem til årtusindskiftet, fandt en hypermoderne og umiddelbart ubrugt fløjlsjakke. Den fede følelse, jeg fik af at skulle kaste 20 kr. efter noget, der gik for flere hundrede hjemme i Danmark, blev hurtigt overskygget af en undren over fløjlsjakkens livsrejse.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her