I Danmark indleverer vi ca. 36.000 tons tekstiler til genbrug om året. 36.000 tons! Af disse bliver 10.000 solgt eller givet videre, og resten sender vi udlands. I flere afrikanske lande er de imidlertid ved at drukne i vores donationer, som underminerer deres egen tøjproduktion og skaber et enormt tøjaffaldsproblem. Dette er et direkte resultat af vores kollektive overforbrug og white saviour complex.
I 2018 blev jeg konfronteret med absurditeten i disse forbrugsmønstre. Jeg slentrede rundt i den bagende hede på et Røde Kors-marked i Kenya, hvor jeg mellem tonsvis af tøjbunker, der repræsenterede Vestens mode op gennem 80’erne frem til årtusindskiftet, fandt en hypermoderne og umiddelbart ubrugt fløjlsjakke. Den fede følelse, jeg fik af at skulle kaste 20 kr. efter noget, der gik for flere hundrede hjemme i Danmark, blev hurtigt overskygget af en undren over fløjlsjakkens livsrejse.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.