Jeg var ved at få kaffen i den gale hals søndag morgen, da jeg læste et interview med Rasmus Jarlov i dagens debatsektion. Jarlovs udtalelser er lige præcis et eksempel på, hvorfor det er nødvendigt med øremærket barsel til mænd.
Han udtaler: »Men hvor højt jeg end elsker min søn, må jeg også indrømme, at det blev kedeligt til sidst at få dagene til at gå med at lege, gå ture, made ham og skifte ble«. Forestiller Jarlov sig, at det er meget sjovere eller meget mere berigende for mødre at gå hjemme med deres små børn? Det er jo et middelalderligt syn på kønnene, at kvinder skulle finde markant større mening med barselslivet end mænd. Nej, Rasmus Jarlov, det er ikke ’sjovt’ at være på barsel med sin lille søn. Det er benhårdt arbejde og udfordrer en nybagt mor OG far på en helt ny måde. Flytter grænser og udvikler én, hvis man vil. Det handler om tilknytning, og det kommer altså kun med det lange seje træk.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.