3 dage tilbage: Få Politiken Lyd i 6 mdr. for kun 99 kr.

Debatindlæg afLiva Ghabarou

jordemoder

Det slider mig op at måtte opretholde illusionen om, at det er trygt og godt at føde i Danmark.

Jordemoder: Kære Heunicke. Sundhedsvæsenet er under afvikling. Du kan ikke skjule det bag floskler og valgløfter

Lyt til artiklen

Kære Magnus. Jeg er jordemoder på en fødegang, og jeg efterlyser en mus-samtale med dig. Jeg har nemlig hørt, at du har tænkt dig endelig at afsætte midler til fødegangen. Men før vi lader champagnepropperne springe, bør vi to forventningsafstemme mine arbejdsopgaver.

Du har lovet nationale rettigheder til fødende, som bl.a. indebærer fødselsforberedelse og indlæggelse på barselsgang. Men hvem skal varetage det? Og hvad skal prioriteres først? Lige nu er der i Region Hovedstaden 50 ubesatte jordemoderstillinger. Fødegangen brænder, og vi er undernormeret i alle vagter.

Vil du lytte med?

Politiken Lyd giver dig specifikt adgang til vores nye lyd-app, hvor du kan få adgang til eksklusive podcasts og udvalgte oplæste artikler, læst op af Politikens egne stemmer. Frem til 4. juni kan du få adgang til Politiken Lyd i seks måneder for 99 kr.

Få adgang til Politiken Lyd
Denne artikel kræver digital adgang. Køb abonnement på politiken.dk/shop. Allerede abonnent? Log ind
iPhone 17 Pro silver bottom left 1

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her