Debatindlæg afJoao Vitor Santos

cand. merc.-studerende

At bruge pengene på at omfordele eleverne i stedet for at hjælpe dem svarer til, at du redder møblerne ud af et brændende hus i sted for at slukke flammerne.

Tosproget elev: Det nye sprog var ikke nemt, men det var i hjemmet, at jeg virkelig havde behov for hjælp

Lyt til artiklen

Undersøgelser viser, at tosprogede folkeskoleelever klarer sig dårligere i skolen end etsprogede. Lige nu forsøger Københavns Kommune at løse problemet ved at tilbyde sprogkurser og omfordele eleverne i kommunen. Hvis kommunen vil gøre en helhedsorienteret indsats for at bekæmpe skævvridning, så skal de være bedre til at forstå den enkelte elevs situation.

Som tiårig blev jeg taget til Danmark, fordi min mor giftede sig med en dansk mand. Jeg skulle lære et nyt sprog, tilpasse mig en ny kultur og møde nye mennesker. Det var en hård kamp, jeg blev tilknyttet forskellige sprogpædagoger, som skulle lære mig dansk. Det hele var svært, men den sværeste kamp blev kæmpet derhjemme. Min mors kærlighedshistorie udviklede sig til et kærlighedsdrama fyldt med kaos, skænderier og psykisk vold.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Group 2

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her