Debatindlæg afNadia Gullestrup

Forperson, Ungeklimarådet

Vi har brug for, at filmbranchen og kulturen kaster sig ind i klimakampen.

Nej, Cepos, økonomiske analyser alene redder ikke klimaet

Lyt til artiklen

Klimaforandringernes alvor er langsomt ved at gå op for os som verdenssamfund. Det er positivt, for alternativet er, at vi handler for sent, for langsomt og forkert. Der kan der være mange årsager til. En af årsagerne til, at alvoren er ved at gå op for alle, er, at videnskabsmænd nu ikke mere er alene om at råbe vagt i gevær, men at andre aktører som skuespillere, kunstnere og min generation af unge er gået med ind i debatten.

Derfor er Cepos-direktør Martin Ågerups Kronik (29.1.) ærgerlig. Her problematiserer han Netflix-filmen ’Don’ Look Up’, som handler om, at en komet skulle være på vej mod kloden og føre til Jordens undergang. Ågerups kritik går på, at klimaforandringerne ikke er så slemme som en altødelæggende komet. Det er jeg enig i, og det er alle godt klar over. Og jeg kunne ærligt fristes til at tro, at Ågerup har glemt det gode gamle ordsprog om, at overdrivelse fremmer forståelsen.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her