Debatindlæg afMichael Lunn

Forhenværende departementschef i Justitsministeriet

Michael Lunn er tidligere mangeårig departementschef i Justitsministeriet og nestor på Slotsholmen. Den erfarne embedsmand udtaler sig aldrig offentligt, men i FE-sagen gør han nu en undtagelse med dette debatindlæg, hvor han langer hårdt ud efter regeringen og myndighederne. Regeringen har ingen kommentarer.

Tidligere topembedsmand: Jeg bør af mange grunde afholde mig fra den offentlige debat. Men nu bliver jeg nødt til at bryde denne regel

Lyt til artiklen

Alderstegne og absolut forhenværende embedsmænd som undertegnede bør af mange grunde afholde sig fra at blande sig i den offentlige debat – ikke mindst når det drejer sig om myndigheder, de selv har haft tilknytning til. Når jeg alligevel bryder denne kloge regel, skyldes det, at de implicerede myndigheders (og regeringens?) behandling af FE-sagen forekommer mig uforståelig, ugennemtænkt og præget af en næsten ubrudt kæde af fejlbeslutninger.

Sagen begyndte som bekendt med, at Tilsynet med Efterretningstjenesterne i august 2020 udsendte en pressemeddelelse med en uhørt voldsom kritik af Forsvarets Efterretningstjeneste. For enhver, der har et bare lidt nærmere kendskab til FE og tjenestens chefer, måtte det straks stå klart, at tilsynets voldsomme kritik måtte være både uafbalanceret, skadelig og med stor sandsynlighed grundløs.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her