For et halvt år siden var jeg nødt til at forlade mit hjem i Rusland for at undslippe truslen om at blive sendt i fængsel. Hvorfor? Fordi jeg er uafhængig journalist. For tre år siden oprettede jeg nyhedssitet Proekt, der publicerer undersøgende journalistik. Det medførte, at det undertrykkende system, som Vladimir Putin har skabt til at gøre kritiske medier tavse, slog ned på mig og vores medarbejdere med fuld styrke.
Først blev vi sigtet for bagvaskelse. Og efter at vi adskillige gange var blevet anholdt og afhørt, blev Proekt erklæret en ’uønsket organisation’, og de fleste af vores medarbejdere, herunder mig selv, blev stemplet som ’udenlandske aktører’ (vores firma er registreret i USA, så alle lønudbetalinger til vores medarbejdere bliver betragtet som udenlandsk finansiering). Da jeg var i overhængende fare for at blive idømt en fængselsstraf, gik jeg for et halvt år siden i eksil i USA.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.