Debatindlæg afJonathan Littell

Forfatter

Når Putin er færdig med ukrainerne, kommer han efter jer, mine russiske venner. Og hvem vil så tale jeres sag? Hvem er der tilbage?

Prisvindende forfatter revser sine russiske venner: Der er ingen undskyldning for, hvor svag jeres modstand har været

Lyt til artiklen

Kære russiske venner – nogle af jer er mine meget gamle venner, nogle af jer er nyere venner, nogle af jer kender jeg personligt, venner i ånd og tanke. Også I lever i en svær tid netop nu. Jeg har kommunikeret med mange af jer gennem de seneste måneder. Som det gælder for hver eneste ukrainer, er der også blevet vendt fuldstændig op og ned på jeres liv, der i forvejen ikke var enkelt. Mange af jer flygter fra Rusland. Og mange af jer har over for mig givet udtryk for følelser af skyld, af skam, over det, jeres land gør ved jeres nabo. Over det, der bliver gjort mod Ukraine i jeres navn.

Nogle af jer, aktivisterne, har længe været trængt og forberedt jer på det endelige slag. 4. marts skrev jeg til Aleksandr Tjerkasov, en ven gennem mange år fra Memorial.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her