Debatindlæg afAnders Roed

Fhv. kontorchef og selvstændig

Vi må alle støtte Ukraine! Ingen tvivl om det, men som abonnent ønsker jeg ikke, at Politiken udøver en aktivisme, der alene udspringer af impulser i et hjørnekontor på Rådhuspladsen.

Nej tak, Christian Jensen! »I bedste fald er det ufint. I værste kynisk«

Lyt til artiklen

Nu er jeg nødt til at fare i penalhuset. Den provokerende anledning er Politikens og Jyllands-Postens invitation af præsident Zelenskyj til 4. maj om aftenen at tale til danskerne i København og Aarhus. I Deadline 5. maj 2022 forklarer chefredaktør Christian Jensen, at Politiken altid har gået på to ben: kritisk journalistik og en aktivistisk tilgang i samfundsdebatten. Han forklarer også, at arrangementet på befrielsesaftenen var et spark med det aktivistiske ben.

Vi må alle støtte Ukraine! Ingen tvivl om det, men nej tak, Christian Jensen, jeg ønsker ikke, at Politiken på mine vegne som abonnent udøver en aktivisme, der alene udspringer af impulser i et hjørnekontor på Rådhuspladsen. Avisen misbruger sin privilegerede og stærke kommunikative platform, og legitimiteten er alt for svag. Politiken kommer også til at sparke sig selv over det andet ben, idet forudfattede meninger vanskeliggør en kritisk journalistisk tilgang.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her