Eva Smith har i et debatindlæg i Politiken 23. juni endnu en gang skudt mig i skoene, at anklagemyndigheden med mig som rigsadvokat har forladt det lovfæstede objektivitetsprincip, dvs. at det er anklagemyndighedens opgave at påse, at strafskyldige drages til ansvar, men også at sikre, at forfølgning af uskyldige ikke finder sted. Så lad mig gentage, hvad jeg tidligere har sag: Det er en absurd tanke, og intet kan være mere forkert.
Jeg har flere gange, også i Politiken, forsikret om, at anklagemyndigheden selvsagt følger objektivitetsprincippet, og at afgørelse af tiltalespørgsmålet i konkrete straffesager alene sker efter en juridisk, anklagerfaglig vurdering og ikke efter en politisk vurdering. Når det derimod kommer til den generelle retspolitik, arbejder anklagemyndigheden naturligvis for at gennemføre det, der er politisk flertal for. Sådan skal det være i et demokratisk samfund. Det er Folketinget og ikke Rigsadvokaten, der har det folkelige mandat til at sætte retningen for retspolitikken i Danmark.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.