Det er meget enkelt at forstå motivet bag den frygtelige handling, som drab og lemlæstelse er: Alle mennesker, der begår så frygtelige handlinger, som der var tale om i shoppingcentret Field’s, er desperate. De råber om hjælp. De vil ses. ’Jeg har aldrig oplevet så stor en respekt, som da jeg pegede på en anden med mit gevær’, siger den ene forbryder efter den anden, når han bliver spurgt, hvorfor han gjorde, som han gjorde.
Når man skal forstå vold, må man forstå voldens psykologi. Vold er en reaktion på skam. Og skam opstår på grund af fraværet af kærlighed, af varme. Men skammen holdes væk af kulde, fordi skammen er ubærlig. Man skammer sig over at skamme sig. I vores machokultur er det især ydmygende for mænd at ønske omsorg og kærlighed. Derfor bliver den tilsyneladende meningsløse vold, som det oftest er mænd, der udøver, et svar på den skam, der er forbundet med fraværet af kærlighed.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.