Debatindlæg afMikael Rømer

forfatter

Jeg har selv teenagebørn, og deres generations forståelse for og helt naturlige accept af andre menneskers måde at indrette sig og leve på, er hestehoveder foran min egen generation. Kampen for at bekæmpe diskrimination af minoriteter af alle slags er desværre stadig nødvendig.

Tag identitetsdebatten lige så alvorligt som skattepolitik

Lyt til artiklen

Min ekssvigerfar undrede sig engang over, hvad Copenhagen Pride skulle til for. Han lignede et spørgsmålstegn, da han retorisk spurgte mig: »Skulle vi heteroseksuelle så køre op ad Nørrebrogade i Mercedes?«. Hvad Mercedes havde med sagen at gøre, forstod jeg aldrig.

Men hans udsagn viste med al tydelighed, hvorfor der netop er brug for priden. Han var, viste det sig, af den overbevisning, at homoseksuelle var ligestillet med heteroseksuelle i det danske samfund og for længst var sluppet for chikane og forskelsbehandling. Jeg gav nogle eksempler på chikane, der ikke krævede lang research, men de prellede af på ham. Det er efterhånden nogle år siden, at samtalen fandt sted, men selv i dag er sociale medier desværre fyldt med billeder af homoseksuelle, der er blevet overfaldet på gaden eller i offentlig transport.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Group 2

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her