Debatindlæg afThit Lund

projektleder og sygeplejerskestuderende

I 2021 skiftede jeg min kontorstol som projektleder ud med en tur tilbage på skolebænken som sygeplejerskestuderende. Jeg har svært ved at stå på mål for, hvorfor jeg ikke snart skifter drømmen om at være de varme hænder ud med den velkendte kontorstol.

Vilkårene som sygeplejerske skubber mig tilbage mod kontorstolen

Lyt til artiklen

Imens andre nød sommervarmen, var jeg ved at få kaffen galt i halsen. Mellem børnenes makrelmadder og min egen lunkne kaffe, kunne jeg læse, at akutmodtagelsen på Sygehus Sønderjylland Aabenraa nu er så presset, at sygeplejerskerne ikke kan forvente barnets første sygedag. Det er kun en mulighed, »hvis driften tillader det«, som der står i mailen fra ledelsen.

Ugen efter blev optagelsestallene på landets uddannelser offentliggjort, hvor 28 procent færre end sidste år har søgt om optagelse som sygeplejerske som førsteprioritet. Sidstnævnte er en bombe under et i forvejen sønderskudt sundhedsvæsen.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her