Debatindlæg afClara Stjärnqvist

Studerende

Endometriose er en kronisk underlivssygdom, som ifølge organisationen Endometriose Fællesskabet rammer en ud af ti kvinder i den fødedygtige alder. Den eneste behandlingsmulighed lige nu er hormonprævention. Det synes jeg ikke er i orden.

Studerende: Hvornår anerkendes endometriose som en rigtig sygdom?

Lyt til artiklen

Jeg har altid haft store smerter omkring min menstruation. Det er blevet værre år for år, og smertestillende medicin har været min bedste ven. For omkring 2 år siden steg smerteniveauet kraftigt og blev invaliderende for mig. Mange dage om måneden var jeg sengeliggende med mave- og underlivssmerter, kvalme, opkast, ekstrem oppustethed og tyngende træthed.

Det er jo ikke nogen nyhed, at kvinder har menstruationssmerter. Det har vi lært at skulle leve med. Derfor gik der også lang tid, før jeg gik til lægen. Der skulle en del til. Selv om almindelige smertestillende piller ikke rakte på fysiske smerter, overvejede jeg alligevel, om det kunne være noget psykisk. Det var ikke psykisk. Efter en lang og træg vej gennem sundhedssystemet blev jeg til sidst taget alvorligt og fik stillet en diagnose: endometriose.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her