Debatindlæg afLars Bredo Rahbek

Filmproducer

Putin er ved at få hele verden til at hade en stolt, fantastisk civilisation med et uendelig rigt kulturliv.

Filmproducer: Åh, Rusland, hvordan undgår jeg at hade dig?

Lyt til artiklen

I 2003 var jeg med den danske instruktør Søren Kragh-Jacobsen i Moskva. Hans film ’Skagerak’ med Iben Hjejle i hovedrollen var i hovedkonkurrencen. Søren endte med at vinde både de internationale filmkritikeres pris, Fipresci-prisen, og de russiske filmkritikeres pris. Som konsekvens af denne hæder modtog jeg som producer året efter en invitation til at sidde i juryen for årets Moscow International Film Festival. Jeg takkede imidlertid nej, for jeg var kommet hjem med en bismag i munden.

I landet eksploderede mængden af hadforbrydelser, og Putin virkede til at opildne had mod homoer. Bøsser blev dræbt, nogle smidt ud ad vinduer fra højhuse. Hvor var næstekærligheden i det store, stolte rige. Hvor var civilisationen?

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her