Ruslands invasion af Ukraine er næppe gået nogens næse forbi, og særligt på pengepungen mærkes en forskel. De fleste af os er ved at vænne os til tanken om en mørk og kold vinter, men for særligt én gruppe i befolkningen mærkes kulden allerede nu – kvinderne. Regeringens nye tiltag om at sænke temperaturen i offentlige bygninger til 19 grader for at spare på varmeregningen kommer nemlig med særlige konsekvenser for en hyppigt overset, om end ikke ubetydelig, del af befolkningen.
Når jeg pakker tasken til arbejde eller studie, skal jeg ofte gemme lidt plads til en tyk trøje ekstra – altså ud over den, jeg i forvejen har iført mig. Medmindre jeg bryder mig om at sidde med frosne fingre og klaprende tænder, når jeg arbejder. Og mens det hos mine mandlige kollegaer og studiekammerater ikke virker, som om de lave temperaturer påvirker dem så meget, er følelsen af at fryse efterhånden blevet et hverdagsscenario for mig og flere af mine kvindelige bekendte.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.