Debatindlæg afMalte Frøslee Ibsen

Ekstern lektor og projektleder

Det her var ikke et ’reformvalg’, hvor befolkningen gav et tydeligt mandat til en regering hen over midten. Nej, de vil have klimahandling, og lige nu er det kun de rød-grønne partier, der tilbyder noget, der ligner.

Lektor: Valgets største overraskelse var, hvor påfaldende lidt de borgerlige partier har lært lektien fra 2019

Lyt til artiklen

Tilbage i oktober skrev jeg sådan her på sociale medier: »Jeg vover pelsen: Rød blok (Ø, F, A, R, Å) får igen flertal – største risiko er RV-kollaps«. Jeg henleder ikke (kun) opmærksomheden på dette tweet for at sole mig i en sjælden korrekt forudsigelse, men fordi jeg er overbevist om, at de overvejelser, der motiverede forudsigelsen, viste sig at holde stik, da netop disse partier vandt det snævrest mulige flertal ved det netop overståede valg. Folketingsvalget i 2019, hvor samme partier vandt et overvældende flertal på 96 mandater, er blevet døbt ’klimavalget’, fordi klimapolitikken for første gang fik afgørende betydning.

Nu diskuteres ’valgets tale’ endnu en gang: Var vi ved det netop overståede folketingsvalg vidne til et ’reformvalg’, hvor vælgerne gav et klart mandat til en økonomisk reformdagsorden i en bred regering hen over den politiske midte, som bl.a. Bjarne Corydon har argumenteret for?

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her