Prøv engang at overveje, hvilke personlige egenskaber ved andre der provokerer dig allermest. Hvad kan irritere dig grænseløst, få dit pis til at bulderkoge, fylde dig med en næsten uimodståelig lyst til at nikke nogen en skalle? Har du lyst til at svare noget i retning af dovenskab, ugidelighed, slacking eller free-riding, mens du arrigt mindes traumatisk gruppearbejde, hvor du lavede det hele, mens nogle andre bare krydrede røv eller swipede på tinder? Så har jeg noget vigtigt at dele med dig.
Lad mig starte med at slå fast, at jeg som enhver anden hamsterhjulsspinnende 12-tals pige forstår din indignation til fulde. For du og jeg, vi har jo lært og accepteret, at der skal slid og slæb til, for at samfundet kan køre rundt. Det dur simpelthen ikke at ligge på den lade side, når fremtiden kalder på udvikling og optimering. Desuden kan vi heller ikke lade være med at holde os selv i gang, for det er bare sådan, vi er ’bygget’. Vi elsker vores arbejde eller vores krævende uddannelse og drømmer bare om mere ansvar og flere udfordringer. Vi kan faktisk slet ikke forstå, hvordan nogle mennesker kan holde ud ikke at arbejde mindst 45 timer om ugen, for det er da i hvert fald det, der giver os en følelse af mening.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.