Debatindlæg afBent Abkjer Hansen

85-årig pensioneret højskolelærer

Pensioneret højskolelærer: Her er mine tre glæder i alderdommen

Lyt til artiklen

Som ung har man masser af små glæder. De holder som regel ikke så længe, men til gengæld er der mange af dem. I alderdommen er der af gode grunde ikke så mange, for vi orker ikke så meget, og glæderne har også en noget anden karakter. Det handler ikke mere om dans, vilde fester og sportspræstationer. Nej, glæderne i alderdommen kan ved første øjekast virke små og ret ligegyldige, men jeg kan forsikre jer om, kære læsere, at de er enorme og af altafgørende betydning.

I overskriften kalder jeg det for mine glæder, og det gør jeg af gode grunde, da der desværre er mange gamle, der ikke mere har dem. I hvert fald ikke dem alle tre. Sagt på godt gammeldags dansk handler det om at kunne tænke, skide og pisse eller i et pænere sprog stadig at have et intellekt, at have afføring og at kunne urinere uden besvær.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her