Debatindlæg afSofie F. Villadsen

Nyuddannet folkeskolelærer og kandidatstuderende

Jeg er kandidatstuderende. Det vil jeg ikke føle mig nødsaget til at skulle forsvare.

Studerende: Det er arbejdsmarkedet, der er uddannelsessnobbet

Lyt til artiklen

Jeg er i sommer blevet færdiguddannet folkeskolelærer, hvilket er rigtig godt, for der er mangel på lærere ude i folkeskolerne. Men i stedet for at tage mig et lærerjob med det samme har jeg valgt at læse videre på en kandidatuddannelse i pædagogisk antropologi, hvilket jeg konstant konfronteres med, da det nærmest ses, som om jeg svigter vores samfund og vores børn.

Når jeg har valgt at læse videre, er det ikke, fordi jeg nødvendigvis har afskrevet folkeskolen og lærergerningen. Udfordringen ligger i, at jeg med en læreruddannelse eller en anden professionsuddannelse bliver begrænset i mine fremtidige muligheder, eftersom mange stillinger kræver, at jeg har en kandidatuddannelse. Og ja, det er nærmest ligegyldigt hvilken kandidatuddannelse. Og ja, jeg kunne sagtens tage ud at arbejde et par år som lærer først, men jeg ved fra mange, at det ville være en stor økonomisk omvæltning at skulle gå ned på SU, når man først har etableret sig med eksempelvis familie.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her