Debatindlæg afRobert Martin

Arkitekt og ph.d. i fremtidens mobilitet

Den ambitiøse plan for parkering i Middelalderbyen skaber fortællinger om en mangel på p-pladser, som simpelthen ikke eksisterer. Det er ærgerligt, når fokus kunne være på alt det, vi får til gengæld.

Arkitekt: Medier beskriver en mangel på p-pladser i Middelalderbyen, som ikke eksisterer

Lyt til artiklen

10. januar vågnede jeg op til nyheden om, at politikerne i Københavns Kommune har besluttet at fjerne 600 ud af 1.050 offentlige gadeparkeringspladser i Middelalderbyen. Det er en nyhed, jeg har ventet på siden 2019, dengang en borgersamling anbefalede at fjerne 70 procent af offentlige gadeparkeringspladser i København. En enormt modig og god beslutning for vores by og klima.

Som ph.d.-studerende i Københavns fremtidige mobilitet var jeg kritisk over for den langsomme proces, der fulgte. Lange politiske diskussioner, en erhvervsanalyse, en borgersamling, et byrumsforsøg i sommeren 2021, før en endelig byrums- og trafikplan kunne laves af Teknik- og Miljøforvaltningen, der skulle få politikerne til at handle. Jeg må nu bare lægge mig fladt ned og erkende, at en så ambitiøs plan, som nu er præsenteret, kun er blevet vedtaget på baggrund af den lange og grundige proces.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her