Debatindlæg afMathilde Horn Andersen

Læge, Nykøbing Falster

Socialt udsatte patienter stiller færre spørgsmål trods ofte komplekse forløb og får derfor dårligere indsigt i behandlingsmuligheder.

Læge på Nykøbing Falster: Geografisk ulighed i sundhed er mere end mangel på personale

Lyt til artiklen

»I en periode røg jeg 5 pakker cigaretter om dagen«, siger patienten. »Og hvor længe stod det på?«, spørger jeg og gør mit bedste for at lyde neutral i spørgsmålet om de godt 100 cigaretter, som patienten i en periode dagligt har ført til munden. »Ca. 40 år«.

Situationen udspillede sig for nylig i et konsultationslokale på Nykøbing Falster Sygehus. Udenfor stod solen højt over Guldborgsund og skinnede ind på os. Mig, en nyuddannet 27-årig læge fra København, og min patient, en herre fra Falster i slutningen af 50’erne iført seler og arbejdsbukser. Situationen var bemærkelsesværdig. Her var jeg i selskab med en vaskeægte danmarksmester.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her