Debatindlæg afJo Teilmann

På sabbatår

Jeg tror, forskellen skyldes, at fodboldens rum længe har været forbeholdt mænd. Det er på tide at gøre op med den forestilling.

Frustreret fodboldfan: De danske fodboldkvinder fortjener mere opmærksomhed

Lyt til artiklen

Kvindernes VM 2023 er i fuld gang! Jeg har derfor ihærdigt googlet: ’Hvor kan jeg se VM i fodbold?’. Med den søgning dukker der ganske vist en tv-sendeplan op, bl.a. fra store medier som DR og TV 2 – problemet er bare, at det er sendeplanen for herrernes VM 2022. Jeg skal rulle langt ned ad Google, før jeg endelig når til en relativt anonym hjemmeside, hvor jeg kan få oplyst, at kvindernes VM sendes på Viaplay og TV3. Jøsses et besvær.

Skulle jeg have fundet et svar hurtigere, krævede det, at jeg skrev: ’Hvor kan jeg se VM i kvindefodbold?’. Her er det, jeg må løfte øjenbrynene. Kvindefodbold er en helt almindelig og udbredt betegnelse, men jeg har aldrig hørt begrebet herrefodbold brugt i folkemunde. Deri ligger en antagelse af, at fodbold først og fremmest er en mandesport, og at man kun behøver at udspecificere, hvis det er kvinder, der løber rundt inde på banen. Hvad sker der lige for det?

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her