Debatindlæg afMartin Lidegaard

Politisk leder for Radikale Venstre

Martin Lidegaard: Christian Jensen har taget fejl

Lyt til artiklen

Det er godt nok grove løjer, når chefredaktør Christian Jensen i sin leder onsdag påstår, at jeg vil afvikle den universelle danske model. Hele min nye bog, ’Generationskontrakten’, handler om det modsatte: Hvordan vi kan bevare og udvikle den danske model i de vilde tider, vi lever i.

Anledningen til Jensens kritik er mit forslag om, at vi forsøger at lave en fælles kollektiv aftale om de 2,7 millioner private sundhedsforsikringer, der allerede er tegnet af danskerne. I dag er det marked det rene ’Wild West’, hvor din dækning alene afhænger af din pengepung og din arbejdsplads. Jeg har svært ved at se, at det skulle skabe større ulighed og mindre velfærd at forsøge at lave en fælles ramme for den del af vores sundhed. Tværtimod ville det give mulighed for at prioritere vores grundlæggende sundhedsydelser, de livstruende sygdomme og folkesygdomme, fødsler og behandling af ulykker som skattefinansierede og universelle ydelser.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her