Debatindlæg afNaja Skadhauge Sano

Konsulent

Klimaforandringer skal modsvares af politiske og strukturelle tiltag. Ikke ved at individualisere ansvaret for løsninger – og da slet ikke sårbare, søvnberøvede individer som ammende eller ikke-ammende mødre

Mor: Klimaet skal ikke reddes af ammende mødre

Lyt til artiklen

Mens jeg står med mit ammebarn på armen, ser jeg en overskrift på Politikens forside: ’Amning gavner både sundhed og klimaet’ – en overskrift, der gør mig meget træt og får mig til at sende en snapchat til mine veninder med små børn: »endnu et lag til ammesamvittigheden?!«.

I artiklen kan man læse, at produktion af modermælkserstatning koster mere CO 2 end tilsvarende mængder modermælk, og desuden, at længere ammeperioder betyder, at menstruationen starter senere, og at man dermed også sparer i CO 2 -regnskabet pga. den reducerede brug af bind og tamponer. Suk! Regnestykkerne er fine, intentionerne med budskabet er fint, men når man har været et udfordrende ammeforløb igennem, har man ikke brug for flere køller til at slå sig selv i hovedet med.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her