Debatindlæg afYonatan Goldshtein

Adjunkt ved Aalborg Universitet og jødisk fredsaktivist

De voldsomme overgreb i Israel/Palæstina kan kun lade sig gøre, fordi de to folk har været adskilt af Israels blokade i årevis og fuldstændigt har dehumaniseret hinanden.

Jødisk fredsaktivist: For de unge i Gaza er israelerne ikke mennesker, men en ansigtsløs fjende, der holder dem indespærret og slår dem ihjel

Lyt til artiklen

Lørdag morgen vågnede jeg op til nyheden om, at bomberne fra Gaza regnede ned over Israel. Jeg ved præcis, hvor lang tid det tager, fra en raket forlader Gazastriben, til den rammer min families hjem i kibbutzen. Og som alle med familie i et konfliktområde kender jeg til forfærdelig ventetid, til man får besked på, om alle er okay.

I nyhederne kunne jeg læse, at bevæbnede mænd fra Gaza var trængt ind i kibbutzen og skød på tilfældige menneskers hjem. Mange døde og endnu flere blev såret. Jeg ved nu, at min familie er uskadt, men jeg ved endnu ikke, hvem af mine bekendte der er ramt. Israel: »Det er chok, det er panik, det er vrede«

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Group 2

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her