Debatindlæg afHilda Flavia Nakabuye

Klimaaktivist og grundlægger af Fridays for Future Uganda

Danske pensionsopsparinger er investeret i klimaødelæggelser i mit land. De ødelægger mine og mine børns muligheder for overlevelse. Jeg beder dig: Protester!

Klimaaktivist: Kære dansker. Din pensionsopsparing ødelægger mit land

Lyt til artiklen

Som ugandisk klimaaktivist kæmper jeg for at standse de enorme investeringer i fossile brændsler. Fossile brændsler er den vigtigste årsag til klimaforandringerne, og jeg kommer fra et land, hvor klimaforandringerne allerede forårsager store ødelæggelser. For mig er klimaaktivisme en overlevelseskamp. Som offer for klimaforandringerne var det ikke et valg at blive klimaaktivist – det var noget, jeg blev påtvunget, da min families høst slog fejl. Vi havde ikke noget at spise, og jeg kunne ikke fortsætte min skolegang. Der var ikke råd.

Jeg har netop læst en ny rapport fra ActionAid Denmark , og jeg er chokeret over at erfare, at mange af de største pensionsselskaber i Danmark – et land, der ellers anses for at være førende i klimakampen – stadig investerer mange penge i kul, olie og gas. Samlet set er der investeret 25 milliarder danske kroner i verdens mest klimaødelæggende selskaber.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her