Debatindlæg afDavid Madsen

Autoriseret psykolog i psykolog- og lægehuset, Dabeco - en socialøkonomisk virksomhed Børnesagkyndigt medlem af Medierådet for børn og unge Medlem af ekspertnetværket Tech og Trivsel Medejer af WhistleSafe - en anonym indberetningsplatform til børn og unge

For mig er det tydeligt, at nettet og det digitale liv ikke er designet til børn. Det kan udløse symptomer på ensomhed, angst og depression – og i slemme tilfælde symptomer på ptsd.

Psykolog: Vi må redde vores børn fra et ensomt og deprimerende digitalt liv

Lyt til artiklen

Som psykolog med over 10.000 samtaler om børns, unges og forældres skærmbrug har jeg i den løbende skærmdebat bemærket en manglende opmærksomhed på børnenes stemme. Særligt når det gælder børn og unges oplevelse af autonomi og fri vilje. I min praksis observerer jeg, at børn og unge næsten altid er online i længere tid, end de selv ønsker. Faktisk står deres digitale brug ofte i skarp kontrast til det liv, de ønsker for sig selv og deres relationer.

De unge, jeg taler med, har ikke et ønske om at tilbringe mange timer dagligt med at doomscrolle på deres telefoner eller sidde i endeløse loops i Fortnite. Dog viser skolebørnsundersøgelsen, at en tredjedel af børn og unge i de ældste klasser bruger over 4 timer om dagen på sociale medier og gaming.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her