Debatindlæg afCarl Ewald, dansk forfatter (1856-1908). Indlægget 'Idioter' bragt i Politiken 27. januar 1904

Den danske forfatter Carl Ewald rasede i et læserbrev i 1904 over et forslag fra en skolekommission om at oprette ’idiotklasser’ til elever, »der mangler noget i øverste etage«.

Forfatter i 1904: Forslag om 'Idiotklasser' er tappet af den middelalderlige Tønde

Lyt til artiklen

Det er mig ikke muligt i Referatet af Borgerrepræsentationens Forhandling i Mandags at finde de afgørende og fordømmende Ord, som alene passer paa Skolekommissionens Forslag om Oprettelse af Idiotklasser.

Ordet er ikke hyggeligt og nævnes selvfølgelig ikke i Forslaget, men det er Ordet. Enhver, som kender noget til Skolevæsen, vil give mig Ret i, at jeg ikke gør mig skyldig i nogen Overdrivelse. Børnene i de ny B-klasser vil Lærere og Lærere imellem og Børn og Børn imellem hedde Idioterne og ikke andet. Saa kan man for resten besmykke Historien med saa mange pæne Titulaturer, man vil.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her