Debatindlæg afPeter Bidstrup

Pensionist

Jeg drømmer om, at ældreplejereformen indfører en screening af de sosu-studerende, så man er sikker på, at de besidder de menneskelige egenskaber, som arbejdet kræver.

Plejehjemsbeboer: I et ophedet øjeblik mindede sosu’en mig om, at hun altså stod i en magtrelation til mig

Lyt til artiklen

Mine erfaringer som plejehjemsbeboer er stort set positive, men rummer også enkelte oplevelser, der giver anledning til bemærkninger vedrørende uddannelsen af plejepersonalet.

Et af de fremherskende behov hos de fleste plejehjemsbeboere er efter min oplevelse behovet for ro, tryghed og forudsigelighed. Der er særlige situationer, hvor det behov er vanskeligt at forene med travlhed og effektivitet. Det gælder specielt ved den personlige pleje, vask og intime hygiejne. Men netop morgen- og aftenritualerne bør være fredfyldte øjeblikke i hverdagen.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her