Debatindlæg afTimothy Snyder

Professor i historie på Yale University

Lad os droppe det demokratiske bøvl og få en stærk leder, der samler folket, styrker økonomien og får tingene gjort, tænker flere og flere. Men fantasien er både falsk og farlig, skriver den anerkendte amerikanske historiker og forfatter Timothy Snyder i dette essay.

Anerkendt historiker: Den stærke mand skylder dig ikke noget som helst

Lyt til artiklen

Mange kan godt lide tanken om at blive styret af en stærk mand. Hvorfor ikke en diktator, der får tingene gjort?

Jeg har boet i Østeuropa, da de kommunistiske styrer endnu var i frisk erindring. Jeg har besøgt dele af Ukraine, som Rusland havde besat. Jeg har i årevis læst beretninger af folk, som levede under det nazistiske eller stalinistiske styre. Jeg har set massegrave, nogle gamle, andre helt friske. Og jeg har venner, som har levet under autoritære styrer, herunder politiske fanger og folk, der har overlevet tortur. Nogle af de mennesker, jeg havde den allerstørste tillid til, er blevet myrdet.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her