Debatindlæg afFrederik Vad

Udlændinge- og integrationsordfører for Socialdemokratiet

Det undrer mig, at debatten om dominansadfærd, herskerattitude og religiøs social kontrol hos grupper med rødder i Mellemøsten og Nordafrika vækker så stor modstand hos mennesker, som påstår, at de er progressive.

Frederik Vad: Jeg tænkte, at det måtte være en fejl. En seriøs avis som Politiken vil da aldrig trykke sådan et indlæg. Her er, hvad der er galt

Lyt til artiklen

Da jeg læste Gretelise Holms indlæg i nærværende avis (Pol. 8. marts) om udlændingeminister Kaare Dybvad, ligestillingsminister Marie Bjerre, statsminister Mette Frederiksen og undertegnede, tænkte jeg, at det måtte være en fejl. Politiken ville da ikke tillade at trykke et ChatGPT-indlæg, hvor oplægget til robotten var følgende: »Skriv en klumme til den udlændingepolitiske debat med sprog og argumenter fra begyndelsen af 1990’erne«. Det ville en seriøs avis da aldrig gøre.

Men på et tidspunkt måtte jeg erkende over for mig selv, at der nok faktisk var tale om en dugfrisk tekst skrevet i 2024. Det er godt nok trist. Særligt når man læser Gretelise Holms afslutning på indlægget: »Jeg vil ikke trække kortet, men Socialdemokratiets kampagne mod muslimer minder mig om den kampagne, som en anden etnisk minoritet var udsat for i 1930’erne«. Hvor skal man næsten begynde. Eller skal man overhovedet begynde? Jeg giver det et forsøg, selv om beskyldningerne er lige så underlødige, som de er faktuelt forkerte.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her