Debatindlæg afLuise Brix

Læreruddannet

Arbejdsmarkedet bør gøres mere fleksibelt, så det bedre kan rumme os med funktionsnedsættelser. Ellers ender vi med at falde helt ud, og det kan da ikke være bedre.

Læreruddannet med funktionsnedsættelse: Det må da være bedre, at jeg arbejder på nedsat tid end slet ikke

Lyt til artiklen

I disse år bliver flere kvinder end mænd sendiagnosticeret med adhd. Det er ikke en funktionsnedsættelse, der lige pludselig er dukket op hos dem. Fælles for dem, hvis vi ser bort fra det mentale overarbejde, de er på, er, at denne funktionsnedsættelse har været en del af deres liv og hverdag, fra de var børn.

For mig kom det bl.a. til udtryk i form af manglende impulskontrol, indlæringsvanskeligheder og ringe følelsesregulering. Som barn tilbragte jeg alle mine weekender alene bag barbiehuset, fordi jeg var udmattet. Verden var et hårdt sted, et sted, hvor jeg konstant skulle tilpasse mig uden at forstå til hvad og hvorfor. Det er den sådan set også for den kvinde på 36, der nu er blevet sendiagnosticeret med adhd. Det er hårdt at være udstyret med et andet ’styresystem’ end det, vores samfund er lavet til, men det bliver endnu hårdere, når man heller ikke får mulighed for at bidrage med det, man kan.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her