Debatindlæg afDominique Routhier

Forsker og forfatter

Jeg er muligvis ikke ’dansk’ nok til at forstå, hvorfor en slap arkitektonisk imitation af nederlandsk renæssancestil ophøjes til et af nationens syv vidundere. Alt i alt er jeg ikke særlig ’stolt’ af Børsen. Ikke som bygning og da slet ikke som ’symbol’.

Forfatter: Er Børsen virkelig et monument, vi bør være stolte af?

Lyt til artiklen

Knap var spiret med de tre dragebevogtede kroner kollapset i flammehavet, før branden i Børsen på Slotsholmen i København af Berlingske blev udråbt til »en national tragedie«. Resten af kongeriget Danmark fulgte hurtigt trop med meldinger om chok, sorg og fortvivlelse. Folketingsmedlemmerne Pelle Dragsted (EL), Lars Løkke Rasmussen (M) og Pia Kjærsgaard (DF) var enige om, at det var både »forfærdeligt« og »trist«.

Rådhuset udsendte en pressemeddelelse, der slog fast, at »det er en helt forfærdelig dag«. For Brian Mikkelsen, direktør for Dansk Erhverv, som i dag ejer bygningen, var branden tilmed en personlig tragedie: »Det er jo utrolig tragisk og det mest sørgelige, jeg har oplevet i mit liv«. For mig var det lige omvendt: Jeg har oplevet en del sørgelige ting, men branden på Børsen var ikke en af dem. Tværtimod.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her