Debatindlæg afBernie Sanders

Amerikansk senator

Novo Nordisk lever ikke op til sine høje moralske idealer, når diabetesmedicinen Ozempic i USA koster 6.700 kr. om måneden, mens den i andre lande sælges for under 500 kr., skriver den amerikanske senator Bernie Sanders i dette indlæg.

Bernie Sanders tordner mod Novos priser: Hvorfor skriver jeg et debatindlæg til en dansk avis? Det er meget enkelt

Lyt til artiklen

Som mange danskere måske ved, har jeg længe beundret det velfærdssystem, der er bygget op i Danmark. Da jeg var kandidat til præsidentembedet, påpegede jeg ofte, at USA kunne lære meget af Danmark med hensyn til adgang til sundhedsydelser og uddannelse samt respekt for miljøet og arbejdstageres rettigheder. Der er en grund til, at Danmark i internationale undersøgelser betragtes som et af de lykkeligste steder på kloden. Det danske folk bør være stolt af, hvad I har formået at udrette.

Med til fremskridtene hører, at danskerne, ligesom folk i næsten alle rige lande, anser sundhed for at være en menneskeret og stiller sundhedsvæsenet til rådighed for alle mennesker uanset deres indkomst. Som I sikkert ved, er det ikke tilfældet i USA.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Group 2

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her