Jeg har tit talt med min mor om, hvorvidt de regler, vi har for alkohol, er gode eller ej. Er alderen for lav og procenten for høj? Jeg er selv 15 år, og det er derfor et meget relevant emne for mig og for den sags skyld også for min mor. Jeg tror, hun selv er lidt i tvivl om, hvad hun synes. Jeg synes, at de regler, der allerede er der, er fine. Men jeg ved ikke, om jeg vil have den samme mening om 30-40 år, når jeg selv står i min mors sko.
I 1998 blev forbuddet mod salg af alkohol til unge under 15 år indført. Begrundelsen var, at en undersøgelse fra Espad havde vist, at de danske unge havde europarekord i druk. Denne regel blev senere, i 2004, ændret til 16 år. I 2011 blev der også sat en grænse på, hvor stærk den alkohol, de 16-årige måtte købe, skulle være, og det var de 16,5 procent, der stadig gælder i dag.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.