Debatindlæg afLudvig Goldschmidt

Kandidat til Europa-Parlamentet (Ø) og Grøn politisk rådgiver

Det er ikke bare ’muligvis dyrt’ af bygge atomkraft, som B.T.s leder skriver. Det er absolut både for dyrt, og derudover er det alt, alt for langsomt.

Kandidat til EP-valget: Hvorfor råber højrefløjen højere på atomkraft, jo mindre relevant det bliver?

Lyt til artiklen

B.T. har begået en leder om atomkraft, så spækfyldt med fejl og misledende påstande, at det nærmest bliver uoverskueligt at skulle gendrive dem alle i et indlæg. Det er desværre blevet meget kendetegnende for den borgerlige kampagne for atomkraft i Danmark: Baseret på en fundamental mangel på forståelse for energipolitik kaster den om sig med vildledende udsagn og tomme paroler.

Men først, lige lidt baggrund om min tilgang til den meget polariserede atomkraftdebat: Jeg er venstreorienteret, klimaaktivist og miljøforkæmper. Jeg er ikke principielt imod atomkraft. Energipolitik i en klimakrise er lidt ligesom at være på vandet i en sejlbåd, efter det er trukket op til storm: Det handler bare om at finde den hurtigste kurs til læ af kysten. I sådan en situation må man være pragmatisk.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her