For tre uger siden var jeg til ekstraordinært forældremøde i mine børns børnehave sammen med en masse andre bekymrede forældre. Her blev forældregruppen informeret om, at børnehavens budget er blevet reduceret med 5 pct. i forhold til sidste år, og at man derfor bl.a. ville spare brugen af vikarer væk. Det betyder, at bemandingen vil være dårligere, hver gang en af de fastansatte bliver syg.
Eksemplet fra mine børns børnehave står næppe alene. På landsplan er udgifterne per barn til daginstitutioner, dagpleje mv. faktisk steget med 4,5 pct. siden 2008, når man korrigerer for inflationen (egne beregninger). Det er dog ikke en garanti for, at der er kommet flere ansatte per barn, da lønningerne stiger hurtigere end inflationen – og en stigning på 4,5 pct. er under alle omstændigheder væsentligt mindre end den generelle økonomiske vækst i perioden.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.