Debatindlæg afAndreas Lund Jørgensen

Seniorøkonom i Kraka

På trods af løfter om minimumsnormeringer og historiske løft af velfærden bliver der fortsat sparet på daginstitutionsområdet. Politikerne risikerer at handle imod befolkningens ønsker.

Seniorøkonom: Politikerne risikerer at handle mod befolkningens ønsker, når de sparer på daginstitutionerne

Lyt til artiklen

For tre uger siden var jeg til ekstraordinært forældremøde i mine børns børnehave sammen med en masse andre bekymrede forældre. Her blev forældregruppen informeret om, at børnehavens budget er blevet reduceret med 5 pct. i forhold til sidste år, og at man derfor bl.a. ville spare brugen af vikarer væk. Det betyder, at bemandingen vil være dårligere, hver gang en af de fastansatte bliver syg.

Eksemplet fra mine børns børnehave står næppe alene. På landsplan er udgifterne per barn til daginstitutioner, dagpleje mv. faktisk steget med 4,5 pct. siden 2008, når man korrigerer for inflationen (egne beregninger). Det er dog ikke en garanti for, at der er kommet flere ansatte per barn, da lønningerne stiger hurtigere end inflationen – og en stigning på 4,5 pct. er under alle omstændigheder væsentligt mindre end den generelle økonomiske vækst i perioden.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her