For nylig kom en mand ind på mit kontor på Christiansborg. Han nægtede at trykke mig i hånden med den begrundelse, at han er muslim. Det er anden gang, det sker. Det er også anden gang, jeg smider en mand ud af mit kontor på Christiansborg, fordi han ikke vil trykke min hånd.
Sidste gang burde jeg muligvis have været forberedt på, at det kunne ske, da det var en imam, der kom på besøg. Men denne gang kom det som en stor overraskelse for mig, da jeg havde sagt ja til at mødes med en kandidatstuderende fra Danmarks Pædagogiske Universitet (DPU). Han ankom sammen med en kvindelig lektor fra Københavns Professionshøjskole. De ville gerne interviewe mig til et kapitel til en bog til et nyt fag på læreruddannelsen, ’livsoplysning: kristendomskundskab, idéhistorie, medborgerskab og autoritet’. Et fag, som jeg for nylig har været med til at redde og styrke i forbindelse med udarbejdelsen af den nye læreruddannelse. Det ville jeg naturligvis gerne fortælle om.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.