Debatindlæg afHugo Francker

kunstner og filminstruktør

Journalist og arkitekt Ane Cortzen roser Nordhavn for at være et bæredygtigt pragteksemplar af et byområde. Men helt ærligt: Der er ikke ret meget bæredygtigt over rigmandsghettoer som Nordhavn.

Mine naboer ser pludselig ud som mig: Tatoverede kunststuderende med afblegede øjenbryn og ægte poor core vibes

Lyt til artiklen

Bæredygtighed er kommet på alles læber, og i DR’s podcast ’Genstart’ hørte jeg forleden journalist og arkitekt Ane Cortzen skamrose Nordhavn for at være det nye hotte.

Byområdet er angiveligt til gavn for både sjæl og klima og er et klasseeksempel på det, man kalder en ’15-minutters by’, hvor beboere har alt det dejlige og rekreative inden for rækkevidde: vandet, legekammeraterne, idrætstaget, cafeerne. Cortzen bemærker også, at Nordhavns mange beboere på ganske få kvadratmeter gør, at området sætter et minimalt klimaaftryk. Man nævner ikke ét ord om, at det nye Nordhavn består af lejligheder til helt svimlende kvadratmeterpriser, mange af dem uden bopælspligt.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her