Klumme afDitte Giese

Journalist og kommentator

Vil du forstå den danske folkesjæl, så kig på vores påtvungne samarbejde ved diverse generalforsamlinger i foreningslivet. Den, der ordkløver længst og læser vedtægterne mest nidkært, vinder altid, skriver Ditte Giese i denne klumme.

Generalforsamlingen fra helvede: »Jeg kaster lige nogle løse tanker op i luften«

Lyt til artiklen

Man plejer at sige, at når to danskere mødes, hilser de på hinanden og drikker måske en bajer. Men når tre danskere mødes, stifter de en forening. Hertillands elsker vi det ordnede samvær, som en forening byder på. Når nogen fra udlandet spørger mig, hvad det særlig danske er, plejer jeg at sige kongehuset, kage og så foreningslivet.

Foreningslivet i al sin mangfoldighed byder på noget af det, som er allersværest ved at være voksen, nemlig de årlige generalforsamlinger. Det kan være i børnenes institution, på håndboldholdet, i andelsboligforeningen, i friskolen eller kolonihaveforeningen. Frøer kan regne fra himlen, regeringen kan stikke af med Cirkus Arli, og folkeskolen kan blive nedlagt. Men der kommer altid en generalforsamling. En kasse øl. En dagsorden. Og et ’eventuelt’.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her