Klumme afDitte Giese

Journalist og kommentator

Kvinder skal helst optræde som anonyme nøgne fantasivæsner for at blive skulpturer. Men historien er fyldt med vilde og vigtige kvinder, der bør hyldes og huskes.

En mandlig sportskommentator hyldes med både plads og buste. Tove Ditlevsen? Hun venter stadig på statuen

Lyt til artiklen

Det virker som en skør joke, at man i Danmark skal være et eventyr-fe-havfrue-engle-væsen for at være kvindestatue. Eller anonym fiskerkone, nogens søde datter, søster eller en kunstners nøgne muse. Der findes ganske få navngivne historiske danske kvinder, der er blevet foreviget som statuer i det offentlige rum. Derimod findes de mange rytterstatuer, buster og bronzeversioner af konger, hærførere, søfarere, kunstnere, videnskabsmænd og andre mindeværdige mænd overalt i landet.

Jeg har researchet mig frem til kun 13 navngivne danske kvinder, der er foreviget for deres meritter. Og det er medregnet et væsentligt antal kongelige kvinder. Vi har skulpturer af Anna Ancher, dronningerne Caroline Amalie, Dagmar og Margrete I. Prinsesse Marie, Natalie Zahle, Lise Nørgaard og blandt de nyere: Betty Nansen, Karen Blixen, og så ved jeg ikke, hvordan vi skal forstå den hovedløse fremstilling af digteren Inger Christensen på Østerbro. Det er en hovedløs krop delt i to. Hvad det har med Inger Christensen at gøre, bortset fra at hun boede i nærheden, aner jeg ikke.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her