signatur kim 1

Kriminalkommissærerne har skiftet køn, men overgreb og mord på kvinder er stadig omdrejningspunktet i de fleste krimi-serier.

Men, Vittorio, hvordan ville du mon selv reagere, hvis du mod din vilje fik et halvt pund smør mast op i din anus? 

Lyt til artiklenLæst op af Kim Skotte
06:09

I denne uge er der premiere på ’Historien om Maria’ om Maria Schneider fra Bernardo Bertoluccis kontroversielle ’Sidste tango i Paris’. Filmen fra 1972 er især kendt for Smørscenen. I en voldsomt realistisk scene tager Marlon Brandos figur Paul, Schneiders figur Jeanne, med vold bagfra efter først at have masseret en håndfuld smør op i hendes endetarm.

Mens jeg arbejder på min anmeldelse, læser jeg op på kontroversen. Ikke den gamle fra 1972. Den handlede mest om filmen som en provokerende scandale celebre med fokus på den store mandlige skuespillers vovemod i samspillet med den ukendte unge skuespillerinde, der stod model til Bertoluccis vision.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Group 2

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her