Silja klummerne

Det er næsten blevet en kliché, når endnu en historie dukker op om en kendt mand, der har misbrugt sin magt seksuelt. Men netop derfor er det afgørende, at de historier fortsat kommer frem.

Når nogen bryder tavsheden, ændres vores samfund

Lyt til artiklen

Efter at have læst de rystende detaljer i sagen om Jonatan Spang, var min første tanke, hvor taknemmelig jeg er for de mennesker, der utrætteligt har afdækket sager som denne. Dem, der har haft mod til at stå frem, og de journalister, der har fået historierne på alles læber. Og for dem, der i kølvandet har kæmpet for lovændringer, som ville gøre det nemmere at retsforfølge, hvis et barn eller et ungt menneske i dag skulle blive udsat for det, den i dag 32-årige kvinde fortæller, at den populære tv-vært og komiker udsatte hende for, da hun var 15 år gammel.

Men jeg tænkte også noget mere generelt: At til trods for gentagne tilbageslag og kritiske røster, der gennem årene har ment, at diverse historier om seksuelle krænkelser og overgreb har været for mange, så har afdækningen af hver eneste af disse haft en afgørende og kulturel betydning. For selv om der altid vil være nogen i et Facebook-kommentarspor, som mener, at Jonatan Spang ikke har overtrådt loven (som den var dengang) eller at sagen er forældet og derfor ikke bør få konsekvenser, så har samtalen om sager som denne ændret sig der, hvor jeg sidder – nemlig i medierne.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Group 2

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her