Klumme afLars Hedebo Olsen

Designredaktør på Politiken

Nordisk Film vil rive Palads ned til fordel for en 34 meter høj bygning. Det vil være et tab for byens arkitektoniske mangfoldighed og ikke særlig klimavenligt.

Vil et grønt bystyre virkelig have siddende på sig, at de rev Palads ned?

Lyt til artiklen

Flere gange om ugen går jeg forbi Palads i København. Om sommeren kan jeg lugte popcornene fra biografen helt ud på gaden. Resten af året bliver jeg bare glad, når jeg ser kunstneren Poul Gernes’ pastelkulører, der lyser op midt i et gråt område.

Jeg kommer enten gående fra Vesterport, hvor jeg kan se Palads trone som et stykke lakridskonfekt. Eller også går jeg fra Hammerichsgade og over Axeltorv, hvor Palads ligger lige over for en smuk funkisbygning og ikke mindst den runde cirkusbygning. Kun i Paris har jeg set sådan en rund cirkusbygning, nemlig Cirque d’Hiver, så det selskab, som Palads befinder sig i, er ret enestående.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her