2 dage tilbage: Prøv Politiken resten af året for 142 kr.
Kollage: CVL. Originalfoto: Jacob Ehrbahn, Jens Dresling, Aaron Schwartz/Ritzau Scanpix

Det ville være til gavn for alle, hvis vi på et punkt skærpede retorikken i de politiske diskussioner og sagde klart fra, når folk forsøger sig med en halv vind eller en hvid løgn, skriver Henrik Palle i denne Signatur.

Det sker kun, fordi vi lader politikerne slippe afsted med det

Kollage: CVL. Originalfoto: Jacob Ehrbahn, Jens Dresling, Aaron Schwartz/Ritzau Scanpix

For nylig havde jeg besøg af en gammel gymnasiekammerat, der de seneste mange år har boet i USA og dér har ernæret sig som politisk konsulent. Han lagde ud som studenterpolitiker, og derefter gik det slag i slag, inden han endte som en af de større drenge i Barack Obamas kampagnestab. Nu arbejder han for det Demokratiske parti med noget så gammeldags, men i USA stadig vigtigt, som politiske nyhedsbreve på tryk. Vi havde en hyggelig aften, og naturligvis kom samtalen også omkring den politiske situation i Amerika, og da jeg spurgte, hvordan det kunne lade sig gøre, det der med den siddende amerikanske præsidents åbenlyse foragt for de demokratiske institutioner, forfatningen og generel politisk anstændighed; ja da så min gamle ven på mig med sine dansk-amerikanske glugger og sagde: Because we let him do it.

Bag ordene klinger sætninger som ’Vi har de politikere, vi fortjener’ og den mere kyniske variant: ’Jamen folk har jo stemt på dem’.

142 kr. for resten af året

Politiken fylder 142 år, og derfor kan du læse og lytte med resten af året for kun 142 kr. Er der en bedre måde at fejre os selv på? Nej, det synes vi heller ikke.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Group 48095752
PodcastSe alle

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her