Kollage: CVL. Originalfoto: Jacob Ehrbahn, Jens Dresling, Aaron Schwartz/Ritzau Scanpix

Det ville være til gavn for alle, hvis vi på et punkt skærpede retorikken i de politiske diskussioner og sagde klart fra, når folk forsøger sig med en halv vind eller en hvid løgn, skriver Henrik Palle i denne Signatur.

Det sker kun, fordi vi lader politikerne slippe afsted med det

Kollage: CVL. Originalfoto: Jacob Ehrbahn, Jens Dresling, Aaron Schwartz/Ritzau Scanpix
Lyt til artiklen

For nylig havde jeg besøg af en gammel gymnasiekammerat, der de seneste mange år har boet i USA og dér har ernæret sig som politisk konsulent. Han lagde ud som studenterpolitiker, og derefter gik det slag i slag, inden han endte som en af de større drenge i Barack Obamas kampagnestab. Nu arbejder han for det Demokratiske parti med noget så gammeldags, men i USA stadig vigtigt, som politiske nyhedsbreve på tryk. Vi havde en hyggelig aften, og naturligvis kom samtalen også omkring den politiske situation i Amerika, og da jeg spurgte, hvordan det kunne lade sig gøre, det der med den siddende amerikanske præsidents åbenlyse foragt for de demokratiske institutioner, forfatningen og generel politisk anstændighed; ja da så min gamle ven på mig med sine dansk-amerikanske glugger og sagde: Because we let him do it.

Bag ordene klinger sætninger som ’Vi har de politikere, vi fortjener’ og den mere kyniske variant: ’Jamen folk har jo stemt på dem’.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her