Klumme afKim Skotte

Film- , musik- og boganmelder på Politiken

Med James Turrells nye ’skyspace’ ved siden af ARoS har Aarhus føjet en attraktion til mange andre, men spørgsmålet er om kunsten drukner i oplevelsesøkonomi, skriver Kim Skotte i denne Signatur.

Er det et kunstværk eller en attraktion? Det er et moderne museumsdilemma af de helt store

Lyt til artiklen

Først slæbte jeg mine sagesløse børn med på museum, og nu gør jeg det samme med mine børnebørn. Det kan være den årlige udstilling med verdens bedste dyrefotografier eller en tur på Arbejdermuseet, så de kan få indtryk af en anden tid med børnearbejde og lokum i gården.

Oftest er det dog et kunstmuseum. Vi ser på malerier af dyr og riddersmænd og skulpturer af engle og manden med leen. Man behøver ikke være særlig gammel for, at kunne snakke om farver eller forskellen på det abstrakte og det, der ligner noget. Og bagefter venter der lidt godt i cafeen.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her